bijenwas-schilderij. |
In
het weekend voorafgaand aan maandag 16 maart zijn er veel ontwikkelingen ten
aanzien van het Corona virus.
Maandag
is mijn vrije dag maar de verantwoordelijkheid die ik als leerkracht voel
kriebelt. Samen met mijn dochter ga ik naar school, ik wil voelen waar mijn
verantwoordelijkheid ligt en mijn handen jeuken om de mogelijkheden van het
thuisonderwijs te ontdekken.
De
dag gaat voorbij, een peuter en willen werken is nooit de goede combinatie
geweest, loslaten en de dag samen doorbrengen.
In
de avond stort ik mij op wat mogelijk is en ontdek weektaak.nl. Ik zet de
leerlingen in het systeem, verdeel de kinderen in niveaugroepen en zet de
opdrachten er in klaar. Ik vul zelf in wat de lessen zijn waardoor ik ons
onderwijs kan blijven vormgeven. Opmaat met een beweegmoment, de spreuk van de
dag en hoofdrekenen. Ik stuur de ouders een bericht via Parro met dat ze het
schoolwerk de volgende ochtend mogen komen ophalen en dat ze op woensdag kunnen
starten.
Ik
bedenk dat ik meerdere dingen terug zou willen zien van de kinderen zodat ik
ook in verbinding blijf met hen.
zo houd je vorderingen bij. |
De
opmaat bestaat uit een tongbreker in combinatie met touwtje springen. De
linker- en rechter hersenhelft wordt wakker geschud om de leerstof tot zich te
kunnen nemen.
Voor
hoofdrekenen is de opdracht elke week een tafel uit je hoofd leren en elke
ochtend dezelfde tafel oefenen. Ook maken de kinderen een schilderij van
bijenwas over de natuur na een wandeling buiten. Ik voeg een challenge aan elke
week toe. Deze week is dat een libdub. Het playbacken of meezingen op een
liedje en daarbij voor de camera bewegen.
Dinsdagochtend;
de ouders stappen voorzichtig binnen. De één wil wel meer tijd nemen en de
ander voelt zich er beter bij direct weer te vertrekken. Ondertussen is
Weektaak.nl vastgelopen waardoor het uitdelen van de opdrachten niet mogelijk
is. Weer loslaten, lekker fietsen met de peuter en in de avond opnieuw kijken.
Dan blijkt dat de site die dag de drukte niet aankon maar gelukkig staat alles
er nog in!
thuiswerk. |
Ik stuur alle ouders een brief met daarin instructies per
vakgebied en voor het gebruik van weektaak.nl. Iedere ouder krijgt privé een
wachtwoord voor zijn/haar kind. Ik stel mij beschikbaar voor twee uur per dag
om te bellen en daarnaast kan je mij berichten tot 18:00. Parro reageert traag
waardoor ik mij laat toevoegen aan de whats-app groep waarin ik als leerkracht
samen met de klassenouders gemachtigd ben iets te delen. De woensdag gaat van
start. De ochtend verloopt rustig. De kinderen van mijn vriend krijgen ook
‘’schooltje’’ thuis en mijn dochter op haar manier ook. Vol trots zie ik dat de
eerste gebruiker van weektaak.nl een les heeft geëvalueerd. Dat is mijn
graadmeter om te zien of een kind thuis aan de slag is. Zij kunnen hun taak
afvinken, zeggen wat ze er van vonden en hoe ze het vonden gaan.
Woensdag
is er ook druk app-verkeer. Ik bel
ouders die meerdere vragen hebben. Ik ontvang feedback over de dingen
die nog niet goed werken of die anders zouden kunnen. ’s Middags spreek ik per
whats-app een bericht in. ik heb gezien
dat al veel kinderen thuis hebben gewerkt. Ik sluit de dag af met bellen. Bij
sommigen werkt de site nog niet of is de verbinding slecht.
bijenwas-schilderij. |
Ik krijg op de donderdag veel appjes met
filmpjes; de eerste tongbreker met springtouw op de trampoline, de tafel van 4,
tafelbingo, de eerste libdub maar ook vragen of opmerkingen. Ik spreek voor de
kinderen die iets hebben gestuurd een persoonlijk berichtje in.
Tussendoor
komt ook de thuissituatie, over multitasking gesproken. Er staat een
videogesprek met IB en orthopedagoog gepland maar mijn middag loopt net iets
anders dan ik dacht waardoor de afspraak krap aan haalbaar is.
libdub (met toestemming) |
Die
dag sluit ik af met de boodschap aan ouders dat voor vragen en opmerkingen
bellen sneller is.
Vrijdag
verloopt al rustiger. Blij ben ik met de terugkoppelingen maar ook met hen die
nieuwe ideeën aandragen. Hoe fijn is het te horen van ouders dat ze je inzet
waarderen en dat de weektaak goed gevuld is. Op naar deze nieuwe week!!
de juf en haar peuter. |
Juf
Martha
Geen opmerkingen:
Een reactie posten