dinsdag 21 april 2020

Uit klas 4. Vrijeschool onderwijs op afstand.



Kan dat eigenlijk wel periode onderwijs geven op afstand? Of moeten we ons beperken tot de lessen van rekenen, Staal en begrijpend lezen? Als juf vind ik dit een heel lastig punt, want deze tijd zorgt ervoor dat principes overboord gaan en alles anders moet. 
En toch... Heel graag wilde ik de kinderen toch zaken aanreiken die wij in het Vrijeschool onderwijs minstens zo belangrijk vinden als de basisvakken. En het liefst zo ‘normaal’ mogelijk en voor mij is dat zonder al teveel digitale middelen. 
Niet alleen omdat de kinderen dit moeten weten, voornamelijk omdat het 'normale’ dagritme de kinderen geborgenheid biedt. Maar hoe dan...

In klas 4 hebben we nu een heemkunde periode, die stond al op het programma. Dit schooljaar behandelen we de nabije omgeving van het kind. We zijn dit jaar met Assen gestart, toen Drenthe en nu komen we bij Nederland. Elke dag een opdracht die te maken heeft met Nederland.

opdracht: Teken de kaart van Nederland na.



molengang



een dijk in een afwasbak.
Zo hebben ze al een dijk gemaakt en gekeken hoe het water tegengehouden wordt. Vandaag bekijken ze filmpjes  van Klokhuis die gaan over een Molengang, die wordt in het heemkunde schrift getekend.




molengang


een dijk maken met je vader.


Ook maken ze een werkstuk. Eigenlijk verschilt er dus niet veel met hoe we dit in de klas zouden doen. 
Al haal ik de druk wel weg. Wat lukt dat lukt en de rest is jammer!





Ook vertellen we verhalen op school, de Edda in klas 4. 
Zelfs het bijbehorende kaarsje is meegegaan naar huis. En nu kan het echt voor de open haard, want daar werden verhalen altijd verteld. Wel met klotsende oksels, want het is niet zo koud als de winters in Scandinavië. 
Maar ja, alles om het beeld zo mooi mogelijk neer te zetten.

mijn vertelplekje nu.


Maar de kinderen  leren zoveel meer: echt koken, insectenhotels maken, schaapjes verzorgen, vijvers slopen. Daar kan geen periodeonderwijs tegenop... 
En ondertussen leren ouders zoveel over hun kinderen. Op welke wijze leert mijn kind het best.
? Als ik de kamer uitloop leert het ene kind wel, maar het andere doet waar hij zin in heeft. De één denkt eerst na over een probleem, de ander gaat meteen aan de gang en komt al doende achter oplossingen. 
Daar kan geen tien-minutengesprek tegenop...

Dat kenmerkt deze periode voor mij ook zo, alles is teruggebracht tot de essentie. Het contact met ouders is groter dan ooit tevoren. Dagelijks kom ik bij hen de huiskamer binnen. 
Daarvoor moest ik wel over een drempel. 
Het voelt als koken met open keuken. 
Maar de reacties die ik terugkrijg helpen mij ook. Ik word er helemaal blij van. We gaan weer terug naar de basis. Eerst komt het contact met de kinderen en hun ouders, daarna komt de rest pas. Wat wil ik dat kinderen echt leren en wat komt nu misschien niet aan bod. Filteren wat voor mij als juf écht belangrijk is!

En natuurlijk is dat rekenen, Staal en begrijpend lezen. En natuurlijk is dat het periodeonderwijs en de vertelstof. 
Maar bovenaan staat dat kinderen het goed hebben!!!

Een fijne  zonnige dag.
Juf Martine.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten